آیکون منو
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
  • کد خبر: 6d175d7
  • هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا
    همایش ملی آلودگی هوا درحالی به همت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که پایتخت امسال به لطف اقدامات صورت گرفته، روزهای آلوده کمتری را نسبت به سال‌های قبل داشت.
  • 1397/11/9 سه‌شنبه2019-01-29T15:20:19+03:30.
  • همایش ملی آلودگی هوا درحالی به همت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که پایتخت امسال به لطف اقدامات صورت گرفته، روزهای آلوده کمتری را نسبت به سال‌های قبل داشت. شهردار تهران میهمان ویژه این همایش بود که آمده بود تا از ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران بگوید.

    وی در این باره گفت: علت اصلی آلودگی هوای تهران را باید در تمرکز جست‌وجو کنیم. وقتی ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در 1.2 درصد مساحت کشور جمع شوند، انتظاری جز این نمی‌توانیم داشته باشیم.

    به گفته شهردار تهران آلودگی هوا و ترافیک دو موضوع در هم تنیده در شهر تهران هستند که بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر از ۹۰ درصد مردم آن را جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های خود می‌دانند؛ موضوعی چنان مهم که هم رهبری و هم ریاست‌جمهوری بر آن تاکید داشته و دارند.

    چنانچه رهبری در واکنشی صریح به این موضوع رسما اعلام کرده‌اند: «اگر کسی سبب افزایش آلودگی هوا شود مرتکب عمل مجرمانه شده است».

    پیروز حناچی در سخنرانی خود در این همایش از هزینه 2.8 میلیارد دلاری سخن گفت که هر سال به صورت مستقیم بر دوش شهر سنگینی می‌کند. هزینه‌ای که به گفته وی اگر بخواهیم تاثیرات روانی و غیرمستقیم آن را هم محاسبه کنیم قطعا حجم آن بسیار بیش از اینها خواهد بود.

    وی در تشریح اهمیت و لزوم پرداختن به موضوع آلودگی هوا به گزارش سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد. گزارشی که بر اساس آن سالانه ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این وضعیت به نظر می‌رسد در ایران حادتر باشد چرا که به گفته شهردار تهران ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر آلودگی هوا هستند. این مساله به قدری حاد است که بر اساس گزارش‌های جهانی تهران و جاکارتا جزو هفت شهر آلوده جهان شناخته شده‌اند.

    شهردار تهران برای تایید سخنانش به ارایه آماری از سلامت، بهداشت و مرگ و میر در شهر تهران پرداخت؛ آماری که بر اساس آن از هر پنج تهرانی یک نفر فشار خون دارد که درکل رقمی معادل یک میلیون و 700 هزار نفر می‌شوند.

    وی در همین زمینه گفت: در سال ۱۳۹۶ بیش از یکهزار و 400 مرگ به دلیل سکته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است. ضمن آنکه بر اساس برخی آمارها تنها در سال 94، 4 هزار و 573 نفر به دلیل استنشاق بیش از حد ذرات معلق زیر 2.5 میکرون فوت کرده‌اند.

    عاملی به نام تمرکز

    شهردار تهران همچنین در بین سخنانش از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران هم سخن گفت.

    موضوعی که به نظر وی دلیل اصلی آن را باید در تمرکز جست‌وجو کرد: در شهری که ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در 1.2 درصد مساحت کشور در کنار 28 درصد تولید ناخالص ملی در آن جمع شده‌اند، انتظاری جز این هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

    نقص قوانین موضوع بعدی سخنرانی حناچی بود. در سال ۱۳۷۹ اولین طرح جامع کاهش آلودگی هوا تصویب می‌شود و دومین آن هم در سال ۱۳۹۰؛ طرحی که در سال ۱۳۹۳ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. حتی قانونی با نام قانون هوای پاک هم در سال گذشته از سوی مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ می‌شود. گرچه این قانون هم نقیصه‌هایی را داشت که به گفته شهردار تهران شاید یکی از آنها عدم توجه کامل به موضوع گرد و غبار و ریزگردها بود.

    بی‌شک اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوای تهران وسایل نقلیه‌ بیش از حدی هستند که در تهران تردد می‌کنند. حناچی دیروز با اذعان به اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم از سهم فزاینده خودروهای شخصی بکاهیم و با وجود همه اقدام‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی سهم آن روند افزاینده‌ای نداشته است، گفت: حجم تشویق به استفاده از خودروهای خصوصی در سطح شهر تهران همواره سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

    وی همچنین اشاره‌ای هم به کمبودهای بخش حمل و نقل عمومی تهران کرد و گفت: در حال حاضر در تهران 3 هزار دستگاه اتوبوس کم داریم. از ۷۰ واگن مترو، ۸۵ درصد آن ترخیص شده و به واگن سازی تهران منتقل شده است و اوایل سال آینده این واگن‌ها در دسترس قرار خواهند گرفت.

    راهکار آقای شهردار

     شهردار تهران اما راهکاری را نیز برای خروج از وضعیت کنونی ارایه کرد. راهکاری مشتمل بر تغییر سبک زندگی: به نظرم در کوتاه‌مدت هیچ راهی جز تغییر شیوه زندگی نداریم. در میان‌مدت توسعه حمل و نقل عمومی و نظایر آن هست.

    وی سپس کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو را حاصل این تفکر دانست و گفت: معتقدم باید کمپینی برای سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیان‌مان راه بیندازیم. سه‌شنبه‌های بدون خودرو یک نماد است برای اینکه تغییر شیوه زندگی آغاز شود. من در این زمینه از جامعه جوان و دانشگاهی‌ها انتظار بیشتری دارم. نه به خاطر دیگران که به خاطر سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیان‌مان باید این معادله را تغییر بدهیم و هیچ‌کس غیر از خود ما به کمک ما نخواهد آمد.

     طرح زوج و فرد همچنان پابرجا می‌ماند؟

    همان ‌طور که پیش بینی می‌شد تاثیر طرح زوج و فرد و سرنوشت آن اصلی‌ترین سوال خبرنگاران از شهردار تهران در همایش ملی آلودگی هوا بود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح زوج و فرد تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارد، گفت: تمام مطالعات شهرداری و پلیس نشان می‌دهد که طرح زوج و فرد به‌صورت آنی روی کاهش آلودگی هوا اثر دارد و در مواقعی که هوا به‌شدت آلوده است اجرای طرح می‌تواند آلودگی را کنترل کند ولی زمانی که به شکل مستمر ادامه پیدا کند تاثیر خود را روی آلودگی کم می‌کند.

    شهردار تهران تصریح کرد: در حال حاضر طرحی برای جایگزینی با طرح زوج و فرد در تهران تصویب نشده است.

    در چند روز گذشته برخی از اعضای شورا و فرماندهان راهنمایی و رانندگی اعلام کرده بودند که اخذ عوارض زوج و فرد غیرقانونی است با این حال حناچی دیروز با دفاع از این اقدام گفت: هر چیزی که به تصویب شورای شهر رسیده باشد و فرمانداری آن را لغو نکرده باشد، قانونی است.

    قوانینی که در بایگانی خاک می‌خورند

    اما این همایش علاوه برشهردار سخنران‌های دیگری هم داشت.

    دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور که قبلا خود ریاست شرکت کنترل آلودگی هوا را عهده‌دار بوده و به سخنان بی‌پروایش شهره است این ‌بار هم با بیان بخشی از مشکلاتی که در راه مقابله با آلودگی هوا داشته است، اشاره کرد و گفت: مقصر 70 درصد آلودگی هوا خودروها و منابع متحرک هستند. موتوسیکلت‌های کاربراتوری استاندارد اروپا ۳ را دریافت می‌کنند، حالا چطور این را دریافت می‌کنند، بماند! 27 ماه جنگیدیم تا منع پلاک‌گذاری موتورهای کاربراتوری را بگیریم. جالب است که در یک سال ۴۰۰ هزار موتوسیکلت تولید می‌شود اما از برج ۵ که مصوب شد جلوی پلاک‌گذاری این موتوسیکلت‌ها گرفته می‌شود تا اسفندماه همان سال که این مصوبه اجرایی شد، ۷۰۰ هزار موتوسیکلت پلاک‌گذاری شد.

    حسینی افزود: در سال ۹۶ اجازه شماره‌گذاری یک دستگاه موتوسیکلت کاربراتوری به خاطر آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کند را نداده‌ایم، حال یکی برود پیگیری کند و ببیند موتوسیکلت‌هایی که اجازه شماره‌گذاری نداده‌ایم در حال حاضر کجا هستند؟!

    وی همچنین به صدور گواهی‌های زیست‌محیطی نامحدود اشاره کرد و گفت: در هیچ جای دنیا این طور نیست که به طور نامحدود گواهینامه زیست محیطی صادر کنند؛ باید این گواهینامه زمان داشته باشد. شرکت‌های خودرو‌سازی هدف بعدی تیرهای تیز دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور بودند.

    وی با انتقاد از نحوه عملکرد این شرکت‌ها گفت شرکت‌های خودروساز بنگاه اقتصادی هستند و هدف‌شان کسب درآمد است؛ چوب حاکمیتی باید بالای سر خودروساز و یا هر منبعی که آلودگی تولید می‌کند باشد، اینکه انتظار داشته باشیم خودروسازی مسائل زیست‌محیطی را رعایت کند، انتظار بیجایی است؛ چرا که اگراین شرکت‌ها بخواهند مسائل زیست محیطی را رعایت کنند کارش پیچیده و هزینه‌بر می‌شود.

    حسینی در ادامه با طعنه به برخی از منتقدان که کمبود و نقایص قانونی را از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا می‌دانند، گفت: برای تمام موارد مصوبه داریم و اتفاقا زیاد هم داریم و نگویید که زیرساخت قانونی وجود ندارد.

    مثلا در سال ۹۲ شورای اسلامی شهر تهران مصوب کرده که اتوبوس‌ها باید فیلتر دوده داشته باشند و تاکنون این امر به درستی اجرایی نشده است. ضمن آنکه بر اساس قانون موتوسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند چرا که الزام ندارند.

    حسینی همچنین به اجرای مرحله دوم کاهش آلودگی هوا که قرار بود از ابتدای آبان در تهران انجام شود، اشاره کرد و گفت: این طرح اجرا شده اما اینکه چقدر اجرایی شده مشخص نیست.

    وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دوچرخه‌سواری که این روزها شهردار تهران پرچمدار آن است، اشاره کرد و در مقام دفاع از آن گفت: باید روی سامانه‌های دوچرخه‌های اشتراکی سرمایه‌گذاری شود و قطعا با این کار آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

    وی در ادامه در خصوص اسقاط خودروها گفت: هیچ مکانیزم درستی در این باره نداریم؛ اسقاط خودرو را به واردات خودرو وصل کردیم و زمانی که واردات منتفی شود اسقاط بلاتکلیف می‌ماند. اسقاط باید غیروابسته به پول دولت باشد و باید اتوماتیک انجام شود. البته قانون هوای پاک برای خودروهای اسقاطی تعیین تکلیف کرده ولی عملا اجرا نمی‌شود.


    بيشتر