آیکون منو
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
  • کد خبر: fdb486c
  • خودروسازان قادر به تولید ٢٠٠ خودرو برای نوسازی نیستند
    تهران- ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت خودروسازی کشور نتوانست حتی ٢٠٠ دستگاه خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تولید کند.
  • 1398/5/16 چهارشنبه2019-08-07T10:45:36+04:30.
  • مسعود تجریشی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی جزو قانون هوای پاک است که باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

    وی اظهارداشت: بر این اساس در سال ٩۶ - ٩٧ توانستیم ٧٠ هزار تاکسی را نوسازی کنیم اما در سال ٩٧ - ٩٨ تعداد نوسازی تاکسی‌ها به ٢٠٠ عدد هم نرسید یعنی صنعت خودرو ما نتوانست حتی ٢٠٠ عدد خودرو برای این کار تولید کند.

    تجریشی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به این کار با بانک‌ها وارد مذاکره شدیم و قبول کردند که تسهیلات با سود ١٨ درصد بدهند اما خودروسازان ناگهان حدود ٩ میلیون تومان تولیدات خود را گران کردند که به این صورت دیگر نه بانک‌ها حاضر شدند تسهیلات را با همان نرخ سود بالا ببرند و نه دیگر برای تاکسی داران مقرون به صرفه بود.

    وی افزود: بنابراین نامه‌ای به رئیس جمهوری و جهانگیری نوشتیم و موضوع را توضیح دادیم و خواستیم اجازه دهند که ٢٠ درصد تاکسی‌های فرسوده از طریق واردات خودرو هیبریدی تامین شود. این موضوع در شورای عالی محیط زیست نیز مطرح شد اما سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع مالی برای این کار ندارد بنابراین بدون نتیجه ماند.

    تجریشی تاکید کرد: البته نظر ما این نبود که تمام پول را دولت بدهد بلکه با تعریف بسته‌های حمایتی از بخش خصوصی حمایت کند تا این کار انجام شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: هیچ وقت نتوانستیم وزارت صنعت را متقاعد کنیم که ۱۰ درصد تولیدات خود را برقی کند. نه تنها موفق به انجام این کار نشدیم بلکه وزارت صنعت اجرای این ماده قانونی از قانون هوای پاک را یک سال به تعویق انداخت.
    تجریشی درباره آلاینده ازن در تهران گفت: کشورهایی که توانستند ذرات معلق در هوا را کنترل کنند با آلاینده‌های ثانویه مانند ازن مواجه شدند که با تابش نور خورشید شدت می‌یابد، در واقع نشان می‌دهد که هوا به لحاظ ذرات معلق تمیز شده است.
    وی افزود: وقتی هوا گرم می‌شود از یک سو تابش خورشید شدت می‌یابد و از سوی دیگر این حجم سوختی که در کشور مصرف می‌شود که ۵٠ درصد آن به خودروهای سنگین برمی‌گردد، باعث می‌شود آلاینده‌ها به سمت ترکیبات جدید بروند.
    تجریشی ادامه داد: ممکن است آلاینده ازن مثلا دو سال پیش هم بوده اما امروزه با تشخیص و پایش ما دقیق‌تر شده است. اما در هر صورت مساله ازن برای ما بسیار مهم است و اینکه بتوانیم آلاینده‌های شیمیایی را کاهش دهیم دلیل نمی‌شود که نسبت به ازن و سایر ترکیبات آلاینده بی‌تفاوت باشیم.
    وی افزود: برای کنترل سوخت دیزل باید فیلتر روی خودروهای دیزلی نصب شود اما می‌بینیم ناگهان اعتبار این کار حذف می‌شود، در حالی که شورای شهر تهران و وزارت بهداشت باید نسبت به این موضوع حساسیت بسیاری داشته باشند. اگر نتوانیم حمل و نقل عمومی را در کلان شهرها و کشور توسعه دهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم آلاینده‌ها حداقل در شهر تهران کاهش یابد.
    تجریشی با اشاره به اخذ عوارض زیست محیطی از صنایع آلاینده در کشور، گفت: حجم زیادی از عوارض زیست‌محیطی از صنایع اخذ می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته از صنایع واقع در ماهشهر ۱۶۰ میلیارد تومان و عسلویه ۴۰۰ میلیارد تومان عوارض زیست محیطی دریافت شد، حال انتظار داریم بخشی از آن برای رفع آلودگی‌ها هزینه شود اما عملا این طور نیست.
    تجریشی گفت: در قانون هوای پاک خلایی دیده نمی‌شود، همه مسئولان نیز در کلام می‌خواهند آن را انجام دهند. وقتی به بخش اجرا می‌رسد و حرکت کند می‌شود که سازمان محیط زیست فقط می‌تواند تذکر دهد و یا در دولت گله کند. زیرا یک سازمان نظارتی است نه اجرایی، باید سطح آگاهی رسانی در جامعه به حدی بالا رود که مردم آگاه شوند در شرایطی که برایشان پیش می‌آید دخیل هستند.

    برای دریافت جزئیات خبر از اینجا کلیک کنید.


    بيشتر