آیکون منو
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :

اخبار کارگروه

32امین جلسه کارگروه
32امین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا 32امین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در تاریخ 97/09/07 با حضور ذینفعان برگزار شد.
32امین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در تاریخ 97/09/07 با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، اداره محیط زیست استان تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان ملی استاندارد، شهرداری تهران، پلیس راهور ناجا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان هواشناسی و وزارت راه و شهرسازی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. نهایتاً با اتفاق اعضا مقرر گردید:
  1. آئین‌نامه حدود مجاز معاینه فنی در قالب سه سطح (عادی، برتر و ویژه) ارائه شد و مقرر شد حسب نامه سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت صمت، راه و شهرسازی و کشور؛ وزارتخانه‌های مذکور نظرات خود را در خصوص مفاد آئین‌نامه حدودمجاز ظرف مدت 15 روز ارائه نمایند و عدم دریافت پاسخ به منزله تایید و نظر مثبت تلقی شود.
  2. گواهی معاینه فنی در صورت زوال شرایط زمان صدور و بروز نقص فنی موثر از درجه اعتبار ساقط می‌شود و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی موظفند حسب تأیید پلیس راهور معاینه فنی مذکور را در سامانه باطل نمایند که تجدید اعتبار آن منوط به بازدید مجدد در مراکز معاینه فنی باشد.
  3. بازرسی و نظارت شرکتی از 16 خط معاینه فنی سنگین استان‌های تهران و البرز و باحضور ناظر معرفی شده بصورت شخص حقیقی یا حقوقی و یا نمایندگان ادارات کل سازمان حفاظت محیط زیست استان‌ها درمراکز معاینه فنی سبک و سنگین به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست لازم‌الاجراست و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی بر اساس قانون هوای پاک ملزم به همکاری هستند.
  4. در راستای انجام وظایف نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست مندرج در قانون هوای پاک آئین‌نامه جدید معاینه فنی سبک و سنگین با تاکید بر یکپارچگی و امکان برخورد با تخلفات مراکز با حداقل پیچیدگی قانونی می‌بایست به این سازمان ارائه و نظرات سازمان مورد بررسی قرار گیرد.
  5. معاینه فنی موتورهای دیزلی زمینی و گواهی زیست‌محیطی ناوگان راهسازی و ناوگان هوایی و ریلی و دریایی در کمیته تخصصی معاینه فنی بررسی شود.
  6. در خصوص اتصال سامانه‌های وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی؛ وزارت کشور اعلام نمود اتصال بین دو سامانه برقرار شده است. اما همه معاینات فنی سنگین از سامانه سیمفا اخذ نمی‌شود. لذا مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر قانون هوای پاک مسأله را با وزارت راه و شهرسازی مطرح نموده و پیگیری نماید.
  7. برقراری ارتباط بین سامانه‌های راه و شهرسازی و وزارت کشور از طریق وزارت کشور به سازمان اطلاع‌رسانی شود.
  8. مقرر شد داشبورد مدیریتی از اطلاعات سامانه سیمفا جهت قرائت داده و اطلاعات در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شود. دسترسی به مدیران ادارات کل سازمان حفاظت محیط زیست نیز داده شود.
  9. در خصوص پیشنهاد شهرداری تهران جهت الزام صدور باربرگ توسط خودروهای باربری درون‌شهری، مقرر گردید با همکاری پلیس راهور ابتدا کمیسیون‌های مربوطه ( مواد 19و20) در شهرداری تهران تشکیل شده و نسبت به تدوین سازوکارهای نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل بار و خودروهای باربری و تعیین کد جریمه برای خودروهای فاقد باربرگ اقدام شود.
  10. توزیع و فروش هرگونه افزودنی سوخت به هر عنوان شامل افزودنی‌های بنزین و دیزل در کشور به مصرف‌کننده نهایی ممنوع است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌بایست اقدامات نظارتی و تنبیهی لازم را برای منع فروش هرنوع افزودنی درکلیه جایگاه‌های سوخت کشور و غیر از آن شامل فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان عمده نظیر ناوگان‌های تحت پوشش شهرداری‌ها به عمل آورده و ضمن اطلاع‌رسانی عمومی و آگاهی‌بخشی، گزارش اقدامات را به کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ارائه نماید.
  11. پیشنهاد استفاده از روش اسقاط معادل پیرو بند (2) تصویب‌نامه شماره 152948/ت 51634 ه‍ مورخ 93/12/13 هیات وزیران تا مدت محدود رد شد و ملاک عمل تنها ماده 11 آئین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک می‌باشد.
بيشتر