آخرین اخبار

استاندارد تولید خودرو در کشور باید اصلاح شود/با تولید خودروهای سواری دیزلی مخالفیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های خودروساز رقم قابل توجهی را در بحث تولید خودروهای دیزلی سرمایه‌گذاری کرده بود،تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست با تولید خودروهای دیزلی مخالف است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،عیسی کلانتری در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور معاونان سازمان برگزار شد، در خصوص وضعیت احیای تالاب انزلی اظهار کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد از تالاب انزلی از رسوبات پر شده است و بر اساس بررسی‌های انجام شده، طرحی مکانیکی برای احیای آن مطرح شده بود، ولی با توجه به این‌که این کار، نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود و امکان فیزیکی آن وجود ندارد، منتفی شد.
وی تصریح کرد: در این طرح، باید ۷۰۰ میلیون تن رسوب با حدود ۳۵ میلیون تریلی از منطقه خارج می‌شد که عملاً انجام چنین اقدامی حدود ۲۰ سال زمان می‌برد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: موضوعی در دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح شد که بر اساس آن یک مرکز تحقیقاتی که در زمینه زیست پالائی استخرهای میگو و ماهی در جنوب کشور فعالیت می‌کرد برای تبدیل این لجن ها به غذای ماهی‌ها، آمادگی اش را اعلام کرد.
کلانتری با اشاره به این که این طرح در سال ۹۴ به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست رسید، و در سال ۹۶ به‌صورت آزمایشی در چهار استخر انجام شد، گفت: پس از توفیق طرح، در استخرهایی به مساحت ۵۰ هکتار، قرار بود تا به صورت مرحله‌ای کل تالاب تحت پوشش قرار گیرد، اما با دلایل غیرعلمی طرح مذکور متوقف شده است. هر چند برخی از مخالفان کسانی بودند که به‌ دنبال پروژه اولیه، یعنی تخلیه مکانیکی تالاب بودند، ولی با وجود نیمه کاره ماندن فعالیت‌های احیا در منطقه ۵۰ هکتاری، تاکنون ۳۰ سانتی متر از عمق لجن تالاب کم شده است.
وی افزود: بدون بررسی های علمی، این پروژه را تعطیل کردند. مثلا اینکه گفته می شود، اکسید تیتانیوم سرطان زا است، مبنای علمی ندارد، هرچیزی می تواند سرطان زا باشد، حتی همین آب خوردن، اگر بی رویه و زیاد مصرف شود، مشکل ساز است.
دکتر کلانتری، در مورد اقدامات یکی از شرکت‌های خودروساز برای تولید خودروهای سواری دیزلی با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های خودروساز رقم قابل توجهی را در بحث تولید خودروهای دیزلی سرمایه‌گذاری کرده بود، اظهار داشت: با توجه به این که کشور در یک منطقه خشک و با دمای بالا واقع شده است و ترکیبات ثانویه سوخت دیزل می‌تواند گازهای آلاینده ایجاد کند، سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کرد.
در توضیح این موضوع، دکتر تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان، افزود: با توجه به اصرار خودروساز، کنسرسیومی با ترکیب ۱۳ دانشگاه مطرح کشور تشکیل شد تا سیاهه انتشار هوای کلانشهرها را تعیین شود. هفته گذشته نیز جمع‌بندی سیاهه انتشار هوای کلان‌شهرها ارائه شد و آن‌ها با قرار گرفتن خودروهای دیزلی در مسیر تولید کاملاً مخالفت کردند.
کلانتری، در خصوص سدسازی کشور ترکیه در قالب طرح گاپ نیز گفت: ترکیه سال‌های پیش از زمان جنگ ایران و عراق پیرو  تفاهم نامه ای  شروع به ساخت سدهای مرزی کرده و در قالب آن طرح، ۵۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های خود را مهار کرده و این موضوع مشکلاتی را برای کشور ما به وجود آورده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این مطلب که شفافیت لازم در مورد آب‌های مرزی وجود ندارد، افزود: ما این مشکل را با کشورهای دیگر همچون افغانستان و عراق نیز داریم، البته وزارت امور خارجه به دنبال بررسی و فعالیت برای حل این موضوع است، هر چند ترک‌ها استفاده از این آب‌های خروجی را حق خود می‌دانند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به دلیل اطلاعات کم نسبت به توسعه پایدار، همه آب‌های کشور را مهار کردیم و حقی برای طبیعت قائل نشدیم، گفت: علیرغم اینکه سدهای ساخته شده جلوی خسارات ناشی از سیلاب‌ها را می‌گرفت ولی زمانی که شدت تبخیر در ایران، ۲۰ برابر میزان بارش است این بارش‌ها می‌توانست عاملی برای جلوگیری از گسترش ریزگردها باشد، ولی این موضوعات مورد توجه قرار نگرفت.
کلانتری با بیان این‌که ساختار خاک در محل کانون‌های گرد و غبار خرد شده است، گفت: تنها عامل همبستگی خاک خرد شده در مناطق، جاری شدن سیلاب‌ها بود که ما آن را از طبیعت گرفتیم به ‌عنوان نمونه می‌توان به سد جیرفت اشاره کرد که جازموریان را تبدیل به منطقه گرد و غبار کرده است.
رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه مشکل گرد و غبار یک شبه به وجود نیامده‌ که در این مدت حل بشود، گفت: پروژه‌های سدسازی‌ها و سیستم مهار آب‌های جاری بدون توجه به توسعه پایدار اجرا شد، همه آب‌ها مهار شدند و هیچ حقی برای طبیعت در نظر نگرفتیم، در حالی که طبیعت هم حق دارد.
سرنوشت انتقال آب وان به دریاچه ارومیه
رییس سازمان محیط‌ زیست، درباره آخرین وضعیت انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه از ۴ سال پیش مطالعاتی را آغاز کرد و به این نتیجه رسید که ترکیب آب دریاچه وان و ارومیه از لحاظ شیمیایی مشکلی ندارد. این کار در دست بررسی است و اگر با ترکیه به تفاهم برسیم  و به چند سوال دیگر از لحاظ علمی پاسخ داده شود، این کار قابل انجام است.
زباله‌های شمال نمی‌توانند به برق تبدیل شوند
عیسی کلانتری گفت: در گذشته، یک محاسبه اشتباهی انجام شده بود که از پسماندهای شمال می‌توانیم برق تولید کنیم. این کار کاملا غیراقتصادی است و کارخانه‌هایی که می‌خواستند این کار را انجام بدهند تقریبا منصرف شدند.
وزارت نیرو هم منابع مالی و علاقه‌ای هم ندارد که برق را گران بخرد و ارزان‌تر بفروشد. در واقع، راه حل مشکل شمال کشور، حذف پسماند است نه گرفتن برق از پسماند. دولت به این نتیجه رسیده که باید از تولید برق در شمال عبور کنیم، اگر این گزینه را رها کنیم شاید برخی پسماندسوزها بتوانند زباله‌های شمال را از بین ببرند.
مدارس طبیعت هیچ مجوز رسمی نداشتند
ربیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تعطیلی مدارس طبیعت گفت: این مدارس غیرقانونی بودند و هیچ مجوز رسمی نداشتند، همچنین طبق فتوای مراجع هم فعالیت این مدارس غیرشرعی بود. مراجع تشخیص دادند در این مدارس ایدئولوژی های غیرشرعی ترویج می‌شود.
کلانتری افزود: همچنین وزارت اطلاعات به ما اعلام کرد، افرادی که بنیان‌گذار مدارس طبیعت بودند، عضو احزاب غیرقانونی بوده اند و صلاحیت هیچگونه فعالیتی ندارند. البته یکی از این افراد شبانه‌ روز در تلویزیون صحبت می‌کنند.
مرگ هفت  ببر در باغ‌ وحش مشهد در دست بررسی است
کلانتری در مورد کیفیت باغ وحش‌های ایران گفت:استانداردهای باغ وحش‌های کشور پایین است، این استانداردها باید ارتقا پیدا کنند.
حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این باره عنوان کرد: باغ ‌وحش ها، از جمله مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست است و تا ۵ سال پیش، ۷۰درصد باغ وحش‌های کشور، نه استاندارد و نه مجوزی برای فعالیت داشتند.
بعدا برنامه‌ریزی انجام شد تا این شرایط تغییر کند. بعضی از باغ‌ وحش‌ها در آن زمان فعالیت خود را متوقف کردند و در حال حاضر بخش عمده‌ای از باغ وحش‌ها به این استانداردها پایبند هستند. گام بعدی ارتقای این استانداردهاست.
وی در مورد مرگ هفت ببر در باغ وحشی در مشهد گفت: من دیروز این خبر را شنیدم و در حال بررسی این موضوع هستیم.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ
سال 1398  سال رونق تولید